Adblue i wysokie ceny – co przyniesie nadchodzący rok?

Od jakiegoś czasu, pojazdy, które będą sprzedawane na terenie Unii Europejskiej powinny być zgodne z normą Euro 6. Norma ta zakłada zmniejszenie emisji tlenków azotu oraz cząstek stałych przez silniki. Najnowsze przepisy dotyczą zwłaszcza silników diesla. Wytwórcy samochodów zostali zobligowani do ulepszenia układów oczyszczania spalin. Niektóre modele musiały zostać wyposażone w katalizator SCR z dodatkiem środka redukcyjnego Adblue. Roztwór Adblue jest kluczowy zwłaszcza dla bezawaryjnego funkcjonowania najnowocześniejszych silników diesla. Najczęściej Adblue dolewany jest raz na jakiś czas, ale jego niedobór w przypadku niektórych pojazdów może całkowicie uniemożliwić jazdę. Kiedy zabraknie tego płynu, silnik zostanie przełączony w tryb awaryjny i nie będzie można go uruchomić. Niestety, w chwili obecnej spore problemy z dostępnością tego roztworu, a co więcej jego cena jest bardzo wysoka.

Adblue – najważniejsze informacje

Środek Adblue przeznaczony jest do zmniejszenia emisji tlenków azotu zwłaszcza w silnikach wysokoprężnych. Stosowany jest w samochodach z silnikiem diesla wyposażonych w katalizator SCR, który odpowiada za proces oczyszczania spalin. Dzięki temu silniki spełniają rygorystyczną normę Euro 6. Z czego składa się Adblue? Jest to mieszanina wody destylowanej (67,5 %) i mocznika (32,5 %). Należy pamiętać, że płyn Adblue w samochodach ciężarowych używany jest już od pewnego czasu, natomiast w przypadku pojazdów osobowych używa się go od kiedy w życie weszła norma emisji spalin Euro 6. Przewiduje się, że w przyszłości udział samochodów posiadających zbiornik na Adblue znacznie wzrośnie przez ciągłe zaostrzanie norm emisji. Warto pamiętać, że Adblue nie jest składnikiem oleju napędowego, ale roztworem, który łączy się ze spalinami. Pojazdy wyposażone są w osobny zbiornik na ten płyn z wlewem najczęściej zlokalizowanym obok wlewu oleju napędowego (w niektórych samochodach znajduje się on pod klapą bagażnika lub pod maską).

Wysokie ceny środka Adblue

Warto pamiętać, że skład środka Adblue jest bez wyjątku niezmienny bez względu na producenta. Najtańsza opcja to zatankowanie go z dystrybutora na stacji paliw. Niestety, dotyczy to głównie samochodów ciężarowych. Dla samochodów osobowych dedykowane są płyny pakowane w kilkulitrowych butelkach. W ostatnim czasie ze względu na drożejący gaz, ceny Adblue również znacząco wystrzeliły w górę. Dlaczego tak jest? Do wyprodukowania tej substancji wykorzystuje się wodę destylowaną, a także składnik jakim jest amoniak, który otrzymywany jest z gazu ziemnego. Koszt tego płynu wzrósł aż o 100 %. Skok cen uderzy szczególnie w kierowców ciężarówek jeżdżących wiele kilometrów, ponieważ zużywa ona każdego miesiąca około 350 – 400 litrów. Szacuje się, że samochód osobowy wykorzystuje około 1,5 litra środka na 1000 kilometrów,  co w przypadku ceny 3,49 zł/l nie jest wygórowanym kosztem. Mimo tego kierowcy samochodów osobowych robią zapasy Adblue ponieważ obawiają się problemów z dostępnością. Należy pamiętać, że silniki diesla wykorzystujące ten środek nie mogą bez niego być w ogóle włączone.

Dlaczego pojawiły się problemy z dostępnością środka Adblue?

Następstwem znaczących wzrostów cen gazu jest też kłopot z kupnem Adblue. Ponadto kilku europejskich producentów ograniczyło produkcję amoniaku. Jest to szczególnie spory problem zwłaszcza dla firm zajmujących się transportem, które potrzebują znacznych ilości Adblue do swoich pojazdów. Oprócz tego, że ceny dużo wzrosły, to środek kupić można tylko na niektórych stacjach benzynowych, a popyt na niego jest bardzo duży. Część samochodów transportowych w Niemczech nie może jeździć przez niedobory Adblue. Pomimo tego główny wytwórca Adblue w Polsce gwarantuje, że nie planuje zmniejszać produkcji, ale ceny środka nadal mogą bardzo rosnąć. Żeby nie wystąpiły kłopoty z dostępnością w Polsce zmniejszył on eksport tego produktu o 20 %.

Jaka jest wydajność Adblue? 

Adblue jest środkiem używanym niemal w każdej ciężarówce, a także w silnikach diesla najnowszej generacji. Jego najważniejszym przeznaczeniem jest ochrona środowiska. Przez wzgląd na rosnące ceny i kłopoty z dostępnością, warto mieć świadomość na jak długo starcza ten środek. Na szczęście Adblue nie trzeba uzupełniać równie często jak oleju napędowego. Niewątpliwie jego wykorzystanie jest zależne od typu silnika i stylu jazdy. Przewiduje się, że, że 1 – 1,5 litra wystarczy na przejechanie 1000 km samochodem osobowym. Zbiornik na Adblue w takich pojazdach może pomieścić kilkanaście litrów środka. Specjaliści zalecają, żeby co 10 000 km wlać 10 litrów tego płynu. Adblue nie jest wymagającym dodatkiem, mimo to posiada duży wpływ na ochronę środowiska, oraz oszczędności przy spalaniu oleju napędowego.