Opony całoroczne i sezonowe – czym się różnią?

Każdy właściciel samochodu zdaje sobie sprawę jak istotny dla bezpieczeństwa podróży jest wybór odpowiednich opon. Mimo to, że w Polsce zimy niezbyt często są zimne i śnieżne, jazda przez cały rok na oponach letnich nie jest dobrym pomysłem. W sezonie chłodów, kiedy drogi stają się oblodzone warto rozważyć wymianę opon letnich na zimowe, bądź alternatywą jest zakup kompletu opon całorocznych. Jest to z całą pewnością rozwiązanie bardzo komfortowe, ponieważ nie trzeba zmieniać opon dwa razy do roku. Wielu właścicieli samochodów zastanawia się czym różnią się tego typu opony od sezonowych, a nade wszystko, czy są one w stanie zagwarantować właściwą przyczepność w czasie ujemnych temperatur i oblodzonych dróg? Dla kogo opony całoroczne będą właściwym wyborem? Czy kupno jednego zestawu opon wielosezonowych jest bardziej opłacalny od tych sezonowych?

Najistotniejsze różnice między oponami sezonowymi a wielosezonowymi 

Zadaniem opon jest zapewnienia doskonałej przyczepności, i jednocześnie bezpieczeństwa na drodze. Aby było to możliwe, muszą być one dobrze dobrane do warunków atmosferycznych. Inaczej skonstruowane są opony dedykowane do jazdy w upale, a inaczej takie, których używa się w mroźne, śnieżne dni. Opony całoroczne są inaczej mówiąc kompromisem. Opony całoroczne muszą być niezawodne w każdych warunkach. Na rynku dostępne są trzy typy bieżników wykorzystywanych zarówno w odmianach całorocznych, jak i letnich: symetryczne, asymetryczne oraz kierunkowe. Rzeźby w oponach wielosezonowych mają cechy zimowe i letnie. Można powiedzieć, że tego typu bieżnik ma dwie strony – letnią i zimową. Opony całoroczne różnią się od tych sezonowych również mieszanką, jaka została wykorzystana do wytworzenia gumy. Jest ona przystosowana zarówno do jazdy w niskich, jak i wysokich temperaturach. Należy również powiedzieć, że opony wielosezonowe najlepiej się sprawdzą w przypadku samochodów jeżdżących głównie w mieście i na krótkich trasach. Samochody, które rocznie jeżdżą ponad 15 000 km powinny mieć opony sezonowe.

Opony całoroczne – wady i minusy

Opony całoroczne są mniej problematyczne w korzystaniu od opon sezonowych. Nie ma potrzeby zmieniać ich wiosną i zimą, a jedynie raz kiedyś zdjąć je, aby zamienić miejscem. Niewątpliwie, nie musimy martwić się przechowywaniem kolejnego kompletu opon. Przy oponach wielosezonowych nie musimy się martwić, że pojawią się wcześniejsze przymrozki, co w sytuacji opon letnich może nie być bezpieczne. Na pewno opony całoroczne pozwolą również na oszczędności, ale należy być świadomym tego, że mają one pewne wady. Na rynku są dostępne modele, które lepiej radzą sobie w niskich temperaturach, inne z kolei w warunkach letnich. Dlatego niezbędne będzie pójście na kompromis. Opony wielosezonowe w czasie niskich temperatur mają cechy podobne do opon zimowych średniej klasy, aczkolwiek trochę gorzej sprawdzą się latem na suchej drodze od dobrej jakości opon letnich. Formalnie rzecz biorąc opony wielosezonowe są oponami zimowymi.

Dla kogo będą lepsze opony sezonowe, a dla kogo całoroczne?

Zakup opon jest zasadniczym wyborem, przed którym wcześniej czy później stanie każdy właściciel samochodu. Trzeba dokładnie go przeanalizować, aby jazda samochodem była komfortowa i bezproblemowa. Jeśli posiadamy jakieś wątpliwości, należy pójść się do specjalistycznego sklepu i skonsultować się specjalistą. Tego typu sklepy można znaleźć niemal w każdym większym mieście takim jak Warszawa, Wrocław, Poznań (opony w Poznaniu) czy Łódź. Zazwyczaj zakłada się, że opony całoroczne są odpowiednim rozwiązaniem dla osób, które jeżdżą najczęściej po mieście do 15 tysięcy kilometrów rocznie.