Renowacja historycznych samochodów – jak się za nią zabrać?

Myślałeś kiedyś z jakiego powodu niektóre auta poruszają się na żółtych tablicach rejestracyjnych? To tzw. oldtimery. Możliwość posiadania charakterystycznych, żółtych tablic jest zarezerwowana dla starszym samochodom(ów), których produkcję wstrzymano jakiś czas temu. Zabytkowy samochód to także inwestycja i metoda przechowywania kapitału przez ludzi. Cały czas przybywa osób zbierających stare samochody i lokujących w nich swoje fundusze. Aby samochód miał jak najwyższą wartość, kluczowe jest aby był w dobrej kondycji – sprawny, z oryginalnymi elementami. Przywrócenie samochodu do dobrego stanu to kwestia dla mechaników specjalizujących się w renowacji klasyków. Dobrze odświeżony samochód można dumnie wystawiać na zdobywających popularność targach, zlotach czy pokazach dedykowanych klasykom.

Które auta Można określić mianem klasyka?

Żeby samochód mógł zostać wpisany na listę zabytków, musi on spełniać pewne wymagania. Przede wszystkim musiało minąć minimum 25 lat od daty jego produkcji. Z kolei od chwili całkowitego zakończenia produkcji określonego auta musi upłynąć minimum 15 lat. Oprócz tego co najmniej 75% elementów takiego pojazdu musi być oryginalnych. W przypadku realizacji wymaganych warunków formalnych pora na rozpatrzenie wniosku przez właściwy(ą) organ: Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Po uzyskaniu korzystnej opinii rzeczoznawcy, pojazd otrzymuje status zabytku. Trzeba mieć na uwadze, że starsze auta wymagają właściwego podejścia. Dzięki temu renowacja starych samochodów zdobywa coraz  większe zainteresowanie ze strony klientów. Zapotrzebowanie na wyspecjalizowane w oldtimerach warsztaty stale się zwiększa. Jakie konkretnie usługi proponują fachowcy od zabytkowych samochodów? 

Najpopularniejsze działania remontowe

Bycie właścicielem zabytkowego samochodu to nie jedynie prestiż, ale też zobowiązania. Remont takiego auta może się odbyć po uprzednim kontakcie z konserwatorem. Wszelkie działania mające miejsce przy pojeździe bądź wymiana części potrzebują pozwolenia od konserwatora zabytków. Z powodu ich wiek(u), często bywa dużo do naprawy przy takich samochodach, dlatego potrzeba czekania na pozwolenie konserwatora jest czasem mało komfortowa. Do najczęściej zamawianych usług związanych z renowacją i utrzymaniem samochodów należą:

  • Naprawy blacharskie – czas odciska swoje piętno na samochodach, lakier wielu z nich z upływem lat pokryta(y) został(a) rdzą. Usuwanie korozji, czyszczenie i odnowa komponentów stanowią podstawowe zabiegi upiększające klasyki. Bywają sytuacje, że, ze względu na brak dostępu do oryginalnych części, konieczne jest stworzenie ich własnymi siłami według opracowanych projektów.
  • Remonty silników – silnik to serce auta. To często dla jego dźwięku fani motoryzacji kupują zabytkowe samochody. Obowiązek renowacji silnika może nieść z sobą różne konsekwencje – drobnymi zmianami ale również ze złożonymi remontami kapitalnymi.
  • Naprawy tapicerskie – eksperci z prawdziwego zdarzenia zadbają aby samochód prezentował się elegancko również w środku. Kosmetyka kokpitu, obicia foteli, prace tapicerskie – można powiedzieć, że jedynym ograniczeniem w tym przypadku może być wyobraźnia klienta. Ewentualnie wskazania kuratorskie.
  • Naprawy wyposażenia pojazdu – następną z podstawowych usług świadczonych przez mechaników jest możliwość remontu wnętrza auta. Dotyczy to wszystkich elementów auta – zawieszenia, skrzyni biegów, hamulców itp
  • Kapitalne odnawianie – istnieją garaże, które trudnią się całkowitą odnową starszych samochodów. Proces ten jest bardzo długi i pracochłonny, ale efekty pracy mechaników często zwalają z nóg. Auto po całościowej renowacji niejednokrotnie prezentuje się lepiej niż w czasach produkcji.

W jakie miejsce najlepiej przeprowadzić renowację

Klasyczne auto – jeśli ma służyć przez długi czas, a co za tym idzie zyskiwać na cenie, musi mieć zapewnioną opiekę na wysokim poziomie. Najlepiej zostawić samochód specjalistom. Ze wzrostem popularności starszych(ymi) modeli(ami), rynek mechaników specjalizujących się na wiekowych autach rozwija się. W odniesieniu do tego warto zapoznać się z ofertą(ę) i otrzyman(e)ymi opini(e)ami okolicznych speców. Produkcji niektórych aut zaniechano dekady temu, a zatem ceny i dostępność ich komponentów wymiennych mogą się znacznie różnić. Doświadczeni praktycy mają jednak na to autorskie odpowiedzi i odpowiednie kontakty.